Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
06.09.2008 19:30 - За дзен мухата и шоколада
Автор: belier Категория: Лични дневници   
Прочетен: 4208 Коментари: 13 Гласове:
4

Последна промяна: 15.01.2017 10:37


    Всеки ден се будя със съзнанието за напразните усилия да се променя. Сякаш отказвам да призная, че е невъзможно да се промениш за една нощ и продължавам упорито да вярвам в силата на волята. А знам, че е невъзможно. Всеки ден трябва да се преборвам със страховете си. Страх ме е да не бъда наранен физически, психически, душевно. Да не бъда обвинен в каквото и да е, да не бъда слаб и после да съжалявам. Когато някой има нужда от помощта ми, да ме няма или да съм безсилен да помогна, да променя нещо, бидейки свидетел на чуждата болка. Усещам се, че стискам зъби насън от яростно безсилие да променя света към по-добро. Тъгата ме връхлита, стиска гърлото ми, когато виждам безкрайната жестокост на хората, алчните им стремежи, егоистичните им желания, ужасното им безчувствие. И още по-тъжно ми става от собствената ми безпомощност, което ме изпълва със злобно отчаяние. И съм готов да обявя война на света, без да ми пука какво ще се случи с мен самия, ако поне за миг успея да изпитам удовлетворение от безпрекословното ми неподчинение на норми и закони. А после един глас в мен ме прави да изглеждам смешен в собсвените ми очи. Един глас, който ми показва смеейки се, безкрайните противоречия на съществуването и ме пита: - Какво ще направиш, какво? И се появява отново мисълта, че съм един слабохарактерен, добричък, понякога избухващ, но никога агресивен средна ръка човечец, който не е в състояние да се справи с вътрешните си проблеми, а външните успява някак все да отлага или маскира, защото за тях пък съвсем няма сили. Понякога се питам, имам ли изобщо право да бъда ценен от някого, да бъда обичан такъв, какъвто съм, тоест един никакъв. Но поне съм различен, без това, разбира се, да ми придава особена ценност, освен за самия себе си. Неща, които ми се струват прости и обикновенни, хората около мен въобще не разбират или не проявяват интерес. Често с изумление наблюдавам суетенето и разширените от страх зеници. А мен битките сякаш ме успокояват. В тях като че ли намирам себе си поне за малко. Терористичен акт се превръща в национална трагедия. Толкова за неестествена ли намират смъртта? Хора умират всеки ден и как да разгриничм, коя смърт е наистина насилствена? 
  Една муха ме отвлича от размишленията ми, досаждайки с присъствието си. Дразнещо е. Позволих си лукса да я обидя. Казах и курва. Не знам защо. Сигурно съм лош. Не че на нея и пука. Много е Дзен тази муха. Взема, каквото и предлага светът. Той, нали е на всички? Когато и се яде, яде. Когато и се спи, спи и си описва дзен кръгчета около лампата. Тя едва ли си задава глупави въпроси. За миг ми хрумва, че ако се освободя от всички въпроси, ще знам всичко. Задавайки въпрос създаваш невидима граница, разграничавайки света от себе си. Ако се слееш със света, ставате едно цяло. Той ще те изпълни и познанието ще стане част от теб. Или да кажем ще познаеш света в себе си, получавайки като дар цялото му познание.

Няма въпрос.

Няма отговор.

Сливане в цялото.

 

  От кога ли мухата е получила просветление и сега просто си върти колелото на Самсара, описвайки кръгове около лампата за удоволствие?Това се казва световъртеж: - когато постигнеш нирвана, си стоиш небрежно в поза лотос в центъра на живота, а светът се върти около теб. Може и да си бръмчиш.

  Но да не се отплесвам мого. А иначе хора не обиждам. Не, няма да я убивам мухата. Сигурно не съм чак толкова лош. Може да я хвана и пусна през прозореца, ако стане твърде "настоятелна" да излезе. Не знам, какъв е смисълът на нейния живот. И тя не го знае. Това обаче не и пречи да си живее. И да си умре изпълнила договора си с природата. Позволила на кръговрата на живота да я завърти, обогатявайки го с опита натрупан от мушеската и душичка, просто съществувайки. Трептейки във формите на енергия и материя. Ако я убия, ще означава, че съм наложил по-силната си свободна воля. Тя в случая няма какво повече да направи, но ако не я убия, мухата ще продължи да съществува, подчинявайки се на природните закони в унисон с баланса на системата. В такъв случай, май е по-добре да продължавам да насочвам свободната си воля навътре и да градя, от колкото да губя енергия нарушавайки баланса. И някой ден, когато вложената в мен енергия стане достатъчно, сигурно ще се променя. Крайно време е да започна да вярвам в себе си. Нужно ми е само търпение, а то било в разбирането на живота. Без знание не може да има разбиране. За знанието е нужен опит. А единственият известен ми начин за трупане на опит е като живея. 
  Обичам живота! И ще насоча всичките си усилия да го поддържам, не да го руша. Ако някой ден се наложи да пожертвам съществуването си в името на живота, ще го направя с радост. Намирам го за естествено. Днес ще си легна с надеждата да се събудя по-добър. И ще се помоля, може да помогне. Поне ще спя спокойно. Но да пусна първо Дзен мухата през прозореца.

p.s. Ще трябва разбира се да и се извиня (на мухата), за дето я нарекох така. Но друг път да не ми каца на шоколада! Колко човешко...



Тагове:   живот,   размисли,   Дзен,


Гласувай:
4



Следващ постинг
Предишен постинг

1. laurencia - ..
06.09.2008 19:56
Тъгата е нормално човешко състояние, но не е добре, когато е съчетана с чувство за безпомощност. За да бъдеш оценен от другите, първо трябва сам да си повярваш и да се оцениш. Никой не харесва несигурните в себе си хора, просто спри да си даваш толкова ниска оценка, нямаш такова основание, мисля. И правилно стигаш накрая до извода, че за всяка промяна е необходимо търпение и време, от днес за утре няма как да стане. Търпението е вяра, че можем нещо да постигнем в живота си, да реализираме своите избори. Поздрави! :)
цитирай
2. belier - Благодаря...
06.09.2008 21:38
и за коментара. Може би не е толкова страшно, колкото изглежда. Ще оцелея някак. Пък и ако не съм оценен от никого, значи все още съм безценен. Само да не беше това огледало дето ме изгаря с очи...
цитирай
3. wonder - Напомняш ми един стих на Евстати Бурнаски. :)))
06.09.2008 23:16
Ето го:

"Той обича да гледа направо.
Радостта си не знае да скрива.
На калинката път не минава,
но с калпака си мечка убива!"
цитирай
4. placebo - ....
06.09.2008 23:52
ти си гений :)
цитирай
5. belier - wonder,
07.09.2008 00:38
ще ме накараш пак да се ровя в стихосбирките, само да се върна, че тая пуста чужбина. Усмивки и на теб!
цитирай
6. belier - placebo,
07.09.2008 00:41
гениалността краси човека! А аз съм просто скромен...
цитирай
7. baruh - "Но поне съм различен"
07.09.2008 17:13
Seriozno li vqrvash v tova!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Inache,pozdravi:)
цитирай
8. belier - baruh,
07.09.2008 20:27
така поне казват. А иначе всички сме по Божи образ и подобие, спор няма.
цитирай
9. belier - Всъщност,
10.09.2008 22:07
като погледнах отново многобройните удивителни, разбрах, че имаш право. В някой случаи не само, че съм като всички останали, но дори съм по-лош.
цитирай
10. анонимен - "да бъда обичан такъв, какъвто съм,"
14.09.2008 22:20
Мразя коментарите. Бих ти написала само един цитат от едно произведение , което чувствам близко и ако не си го гледал на театър, ти го препоръчвам.
“Човек трябва да се научи да живее и аз всеки ден се упражнявам. Най-голямата трудност ми създава обаче това, че не знам коя съм, че се търся пипнешком. Ако някой ме обикне такава, каквато съм, аз може би най-после ще се осмеля да се вгледам в себе си. Но това ми изглежда толкова далечно и невъзможно да стане…” из “Есенна Соната” Ингмар Бергман
Свързвам блога ти с песен , която брат ти ми прати преди време :) Не на място ще я напиша Peps - Liberta

цитирай
11. belier - Да, не е лесно
15.09.2008 17:52
да намериш нещо пипнешком. Може би за това Диоген ходил с фенера насам на там. А на театър не съм ходил от...и с удоволствие бих отишъл. Само дето сега съм на един друг театър, че дори и в него. Но нали светът е сцена...дали да не стана звезда в собственният си спектакъл? Така ще мога и да си изръкопляскам в края на представлението. Но не, като знам какъв съм критик, ще взема пак да си срина самочувствието. Всъщност май най-трудно е да спреш да играеш себе си!
Пожелавам го на всички!
цитирай
12. compassion - Не да играеш себе си, а да бъдеш себе си
30.09.2008 15:28
Каква е разликата? Да бъдеш честен!
Това пък какво е? Да забравиш себе си!
Че защо? За да имаш очи за другите!
Е и? Аз съм твоето друго Аз! Ние сме едно!!!
цитирай
13. merita - Зад тези твои размисли прозира една ...
06.10.2008 17:25
Зад тези твои размисли прозира една чувствителна душа.Ти наистина си различен но това не те прави по- слаб напротив , ти имаш потенциала да променяш , както себе си така и околните , само трябва да то повярваш.Самооценката която всеки прави е хубаво нещо стига след това да направи усилията за промяна.Е не винаги това е лесно.За себе си мога да кажа , че извървях дъръг път докато се открия и направя нежните промени , но сега заставайки пред огледалото определено се харесвам!Поздрав!
цитирай
Търсене

За този блог
Автор: belier
Категория: Лични дневници
Прочетен: 102126
Постинги: 20
Коментари: 135
Гласове: 938
Архив